Åter till:
Orkestersida 



Pianisten Åke Johansson
 



Åke tog realexamen 1956.



Åke vid sin flygel 2007. Foto: Rolf Ohlson.


Om det finns någon enskild Boråsmusiker som förtjänar ett extra omnämnande, så är det pianisten Åke Johansson (*1937 i Kalv, †2011 i Borås). Ett helt musikliv har han tillbringat i staden, spelat med de flesta och hållit högsta klass hela tiden.

Åke kom till Borås 1956 efter skolgång på Tomteboda blindinstitut – han var helt blind sedan födseln. Studierna där hade kombinerats med en intensiv spelperiod på Stockholms jazzklubbar. Det var därför ingen okänd pianist som kom hit och började arbeta som pianostämmare med Leif Gothlin. Denne var också pianostämmare–pianopolerare. Båda följdes åt till Walter Dudas orkester i Gislaved. Snart satte Åke ihop sin egen Åke Johanssons trio – den framträdde sedan vid speciella tillfällen, men var ingen utpräglad dansorkester. I den nybildade Bosse Erlandssons kvintett (se denna orkester) enrollerades Åke 1957. I början av 1960-talet spelade han ett par år med Ragnar Nilssons kvartett (se denna orkester).

En notis från ett framträdande i Stadsparken 1972 finns här. Trumpetaren Anders »Kannibalen» Ståhl från Växjö medverkade då (han hade spelat med Bosse Lidén i slutet av 1960-talet).

Under 1980- och 1990-talen spelade Åke i olika grupper; läs om det på webbsidorna om bl.a. Åke Johanssons kvartett med Joyce Hurley och Bird Feeders (se huvudmenyns Borås Jazzensemble ...).

 Han medverkade även som pianist i Metrokvintettens (se denna orkester) konserter runt sekelskiftet.

TV-jazzen

År 1958 plockade trummisen Anders Söderling ihop en grupp, Anders Söderlings trio (se denna orkester), med Åke Johansson och basisten Göran Eriksson (f 1938; namnbyte till Wiberg, Kungsbacka). Avsikten var primärt att ställa upp i tävlingen TV-jazzen. Det gjorde de – och vann hela tävlingen. Finalen ägde rum den 4 december 1958 på Cirkus i Stockholm och blev ett genombrott för dem alla.

Skivinspelningar

Åke Johanssons pianospel utmärks av fulländad teknik och han har ett utsökt harmonisinne. Han är en dynamisk solist och en ackompanjatör av sådan klass, att han kom att bli en av de mest efterfrågade då Chet Baker, Sonny Stitt eller andra amerikanska storheter skulle spela i Sverige. Samarbetet med trumpetaren Chet Baker resulterade också i en skiva. Här nedan något att lyssna på (snart klar för avlyssning!).
 










Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)

A1. Monday date (Åke Johansson)
A2. Lotus blossom (Strayhorn)
A3. You stepped out of a dream (Brown)
A4. If you could see me now (Dameron, Sigman)
A5. Chelsea bridge (Strayhorn)

B1. Besvikelse (Åke Johansson)
B2. Skylark (Carmichael)
B3. Spår 12 (Åke Johansson)
B4. Long ago and far away (Kern)



Odeon 4E 062-3147. Svenska jazzpianister 1, Monday date
Inspelad i EMI Studios 4,5 november 1974.
Åke Johansson (p), Göran Levin (dr), Lars-Urban Helje (b), Gunnar »Silja-bloo» Nilsson (voc).
 




Dragon DRLP 56 (Lp-skiva), inspelad 29 september 1983
på jazzklubben Nefertiti i Göteborg.
Inspelningstekniker: Torbjörn Samuelsson
Foto: Dan Kjellman.



   Chet Baker & Åke Johansson trio

   Chet Baker (tp, voc)
   Åke Johansson (p)
   Kjell Jansson (b)
   Göran Levin (dr)



Chet Baker (tp), Åke Johansson (p), Kjell Jansson (b), Göran Levin (dr).


Spår
(Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)

A1. Lament ( J J Johnson)
A2. My ideal (Whiting, Chase, Robin)

B1. Beatrice (Sam Rivers)
B2. Ellen David (Charlie Haden)
B3. You can't go home again (Don Sebesky)


På heder och samvete

Varsågod — jazz från Borås

Musiken är tät, impressionistiskt färgskimrande och klangligt fräsch ... hör bara på Börje Svenssons stråkbas. En blåtonad, rätt vemodig musik. Nu är det 1979. Visst kan vi höra det. Jazzen är stundens och nuets musik, och här är några intensiva ögonblick bevarade som en spegel av hösten 1979.

Mycket har förändrats sedan de här tre musikerna började spela tillsammans för 15–20 år sedan. Fortfarande speglas Stadsparkens höstflammande trädkronor i Viskans gråblå vatten, men stämningen är en annan. Gågatan ligger öde efter sju på kvällen. Flanörerna är borta. De utslagna har blivit flera och avståndet mellan människorna större. De sönderrivna molnen far snabbt över Rya åsar. Någon jazz i Borås har vi knappast längre; speltillfällena är få, likaså lyssnarmöjligheterna. Musikerna känner allt större behov att spela »på heder och samvete».

Åke Johansson möter man oftast på väg till göteborgståget för att spela med jazzens stormän frän när och fjärran. Anders Söderling har blivit biblioteks- och kulturchef i Mölnlycke. Börje Svensson har föralldel återvänt till hembygden med både solist- och pedagogexamen från Göteborgs musikhögskola och med meriter från mer än tre års basspel i Stora Teaterns orkester. På den här skivan finns emellertid någonting vida mera än en nostalgisk »Boråsmusik». I mina öron är det en musik som både vågar och orkar gå under skinnet, paradoxalt vacker och en smula mera oroande än som känns riktigt behagligt.

En kväll i slutet av maj hjälpte Borås kulturnämnd till att ordna en konsert på Stadsteatern; resultatet var tänkt att bli den här skivan. Tyvärr blev inte ljudkvaliteten helt tillfredsställande, och musikerna tyckte nog också att de kunde skärpa sig en aning mera. Det har de gjort. Men då som nu är Börje Svenssons båda egenartade kompositioner EKS och EMS med initialerna står för barnen Svensson, 6-åringen Eva Katarina och 10-åringen Erik Mathias.

Åke Johansson har sedan länge en stil. Hans förankring bakåt är klar: där finns Parker, Coltrane, Bud Powell ... och Erik Satie känn doften i Åkes tre små pianominiatyrer här på skivan. Men han har inte fastnat i sina mönster. De har bara blivit ett redskap, en förlängning av känslan, ett sätt att öppna sig för de finaste nyanserna. I två av sina kompositioner hyllar han ett par av sina förebilder, den lyriskt finkänslige Billy Strayhorn i den lilla klangstudien One for Billy och den känslomässigt rörlige Bud Powell, blixtsnabbt kastande mellan inåtvändhet och burlesk, i A tribute to someone. Vi som länge har känt Åke och hans musik har lärt oss att lyssna under den lite glättade och kraftfullt svängiga ytan. Han har ett fenomenalt sinne för polyrytmiska spänningar. Hans melodikänsla är lika utvecklad med förkärlek för asymmetriska slingor och inpass. De rättframma men personliga harmoniska skuggläggningarna fordrar skärpta öron. Men tyngre väger trots allt den lyriska talang som låter alla delarna smälta samman till ett helt. Vi har blivit allt flera som betraktar Åke Johansson som vår favoritpianist.

ROLF HAGLUND




Ton Art (Lp-skiva), inspelad 10 oktober 1979.
Inspelningstekniker: Birgitta Knapp & Björn Lusensky.
Teckning: Eric Werner.

 Åke Johansson trio

   Åke Johansson (p)
   Börje Svensson (b)
   Anders Söderling (dr)

Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)

A1. På heder och samvete (Åke Johansson)
A2. Mayflower (Åke Johansson)
A3. EKS /Eva Katarina Svensson/ (Börje Svenson)
A4. The song is you (Kern/Hammerstein)
A5. One for Billy (Åke Johansson)

B1. EMS (Börje Svenson)
B2. A tribute to someone (Åke Johansson)
B3. The blessing (O. Coleman)
B4. Don't explain (Billie Holiday)

Privat

Åke gifte sig 1989 med högskoleadjunkten Britta-Lena Öhman (specialist på Fröbel-pedagogik) och bodde under många år på Ramnavägen 55 i Borås (Lyssna på hans egen Månsken över Ramnasjön <mp3-fil>; mer finns att lyssna till under menysidans Borås jazzensemble). Åke drabbades 2008 av en svår hjärnblödning och kunde sedan inte spela mer (förutom något lite med en hand). Han avled 2011.
 

Här finns en inspelning med Åke från BT:s Press Center där han lirar med sin friska hand 2009.

http://www.youtube.com/watch?v=k-Nuaqi4_rA

Och här ytterligare en hyllning till Åke på samma ställe, men 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=B-l8_sU8OnQ
 

Med anledning av Borås Tidnings 190-årsjubileum 2016 gjordes ett reportage om jazzen i Borås, och som till stor del handlade om Åke Johansson. Jazz i Borås.<pdf-fil, 2 MB>

 

 
Boråsorkestrarnas startsida