Föregående sida

Änglagårdsbilen på uppmärksammad tur i huvudstaden

Av Lennart Wasling
 

Sedan Änglagårdsbilen – det gamla fordon som tidigare tillhörde herrskapet på Lönnarp – för några år sedan stod färdigrenoverad har dess uppgift varit att sprida glans över tillställningar runt om i bygden. I helgen gjordes också en längre avstickare och bilen transporterades på släpvagn till huvudstaden för att delta i en av de största veteranbilsutställningarna under året. Stockholm firar ju i år sitt 750-årsjubileum och just under dessa dagar är festligheterna som störst. Ålderdomliga spårvagnar trafikerar linjerna, ett klassiskt mopedrally körs i levande monopolmiljö, dixiemusik spelas på gatorna osv.

Några medlemmar i Föreningen Änglagårdsbilen med ordföranden Thomas Landström i spetsen drog iväg för att deltaga i rallyt Prins Bertil Memorial – namnet är en speciell hyllning till motorprinsen. Bilar och veteranfordon av allehanda slag tävlade där i olika klasser. Kaross och beslag var extra noga putsade inför turen och i solen glänste mässingen storslaget. Och bilen väckte ett mycket stort intresse, då den var en av de allra äldsta under hela evenemanget.

Nära 400 fordon mötte upp vid starten på Riddarholmen. Därifrån ställdes kosan genom Gamla stan och Stockholms centralare delar mot målet ute på Djurgården. Gatorna på den motorhistoriska färden kantades av täta åskådarled. Man räknar med att 75 000 personer såg bilarna i kortegen och senare på Gärdet. Änglagårdsbilen gick tyvärr lite ryckigt, förmodligen beroende på ett fel i kopplingen, men det märktes knappast av publiken och reparationen fick därför vänta tills bilen åter är på hemmaplan.

På Djurgården och i dess närhet vidtog sedan tävlingar för olika typer av fordon. De lite snabbare sportvagnarna från anno dazumal deltog i Gärdesloppet, där det gällde att köra en rundtur på en idealtid. Änglagårdsbilen från 1911 anses vara världens äldsta av märket Mathis. Ett par bilar med högre ålder fanns dock med, men de var lite »utom tävlan» då de normalt är rena museiföremål. De äldre fordonen visade upp sig i klassen »Concours de Charme». Klassen var inrättad för de charmigaste ekipagen med tidstypiska förare och passagerare, alla från tiden före andra världskriget. Varje bil kördes upp på ett podium och fordonet och dess besättning presenterades för den stora publiken.

– Chauffören Arne Johansson gjorde fin reklam för både bilen och ulricehamnsbygden, säger Thomas Landström. Intresset för Änglagårdsbilen var mycket stort och de närvarande föreningsmedlemmarna fick sedan berätta bilens historia många gånger för alla bilentusiaster som fanns på plats.

<Klicka på bilden>
 

 
Arne Johansson presenterar bilen och sina passagerare Solvig Wigén och Kjell Lind.

 


 
Föreningen Änglagårdsbilen – startsida