Föregående sida

(Artikel tidigare införd i Vagnhistoriska Sällskapets tidskrift Ekipage nr 1997/?4)

Vagnsentusiaster på temadag

Av Lennart Wasling
 

Vagnhistoriska Sällskapet anordnade den 27 april en temadag för vagnsrenoverare.

Ett trettiotal deltagare från västra och södra delarna av landet hade mött upp vid Årås Kvarn i Kölingared, Ulricehamn för att lyssna till den mångkunnige Lars Micheelsen från Skørping i Danmark.

Lars arbetar till vardags med vagnar i ett eget företag, som nytillverkar s.k. Buggys, en typisk amerikansk vagn. Följaktligen går också merparten av produktionen på export till USA. Men han ägnar sig också åt reparationer av äldre åkdon och han har många svenska kunder.

Lars höll igång hela dagen och berättade om alla fällor en vagnsrenoverare kan fastna i, han diskuterade olika synsätt när det gäller målet med iordningställandet och han svarade på åhörarnas alla frågor. Framställningen illustrerade han med bilder.

<Klicka på bilden>
 

 
Tidaholmsgigg.

Fuskjobb - kulturhistoria

Han visade också exempel på detaljer där renoveringsarbetet blivit felaktigt utfört.

Konsekvensen kan då bli onormal förslitning. Men han menade också att vissa gamla »fuskjobb» kan ha sitt kulturhistoriska värde och att de därför inte alltid bör göras om.

Säkerligen gick deltagarna från denna temadag med mycken ny klokskap. Att få lyssna och diskutera med en kännare som Lars Micheelsen är värdefullt för alla med intresse för vagnsrenovering.

Lauritzska Vagnfabriken

För den vagnintresserade är vagnmakaren Nils Lauritz och den Lauritzska Vagnfabriken bekanta namn. Fabriken fanns vid seklets början i Örebro. En sonson till vagnmakaren, Stig Lauritz, medverkade på temadagen och berättade historien om fabriken och de problem som uppstod när bilen började tränga undan de hästdragna fordonen.

»Nordens yppersta tvåhjulsåkdon»

Göran Wigén, nybliven ledamot av VHS styrelse, har under vintern lett en studiecirkel i vagnsrenovering. Huvudsakligen har deltagarna ägnat sin tid åt att renovera en s.k. Tidaholms-kärra – »af herrar sportmän erkänd vara Nordens yppersta tvåhjulsåkdon» om man får tro företagets - Tidaholms Bruks AB – åkdonskatalog.

Arbetet var klart lagom till temadagen och giggen kunde visas upp för första gången. Kursdeltagarna var nog lite nervösa för hur en expert som Lars Micheelsen skulle bedöma den.

– Ett utmärkt arbete, var emellertid Lars omdöme om renoveringen, och kursdeltagarna kunde andas ut. Nu är det dags att ge sig på svårare saker, menade han.

Giggen har tillverkningsnummer 3462. Den tillverkades 1911 och priset var då 160 kronor. Den förste ägaren är känd, då fabrikens bokföring finns kvar och Tidaholms Museum kan upplysa om detaljer kring vagn och köpare. Gustaf Johansson från Älmestad var hans namn och vagnen expedierades den 13 mars 1911.

Avsikten är inte att åkdonet ska ställas in på museum. Det har skänkts till en nybildad förening, Winsarps Kulturhistoriska Förening, och ska kunna användas för uppvisning och körning. Christina Martinsson, enda kvinnliga deltagaren i studiecirkeln, har häst att spänna för och kommer så småningom att visa upp den. Hon är även utbildad sadelmakare och kunde på temadagen visa upp sitt examensarbete - en handsydd sele av högsta klass.

Änglagårdsbilen

Och nog finns det mer att göra för kursdeltagarna. Föreningen äger även en bil av märket Mathis, tillverkad 1911 i Frankrike och världens äldsta av detta märke.

Bilen har en intressant bakgrund och kallas i trakten för »Änglagårdsbilen», då den kommer från gården Lönnarp, som var filmernas Änglagård.

De mekaniska delarna och chassit har redan renoverats av experter med finansiering från sponsorer. Till hösten är det meningen att deltagarna i studiecirkeln ska ge sig på karossen och målet är att bilen ska vara körbar nästa vår.

Lokalavdelning

Inom studiecirkeln leker man också med tanken att i dessa trakter kunna bilda en »lokalavdelning» för vagnsentusiaster. Någon sådan finns inte i södra Sverige, men de vagnsintresserade är många.

Vid Årås Kvarn, där temadagen ägde rum, planeras redan till sommaren en mindre utställning med åkdon, och förhoppningen är att detta ska kunna bli ett återkommande evenemang. Trakten kring Årås bjuder på storslagen miljö och är mycket fin för denna typ av evenemang.

 


 
Föreningen Änglagårdsbilen – startsida