|
Åter till: |
Intresset för jazzen som dansmusik minskade i samma takt som dansbanden ökade, och hade sin topp på 1980-talet. För de gamla jazzmusikanterna blev arbetstillfällena därför allt färre. Deras möjlighet att få spela tillsammans var i stort sett att träffas privat och jamma. För spela det ville de!
De flesta av den gamla stammen var födda under perioden 1925–1945
och kände sig ännu unga och friska. Tanken att organisera spelningar under
ordnade former växte sig starkare och så här skriver »Bibben» Fagerström på
omslaget till en CD 1993:
Det var i september 1982 som några jazzentusiaster startade Club Jazz In Time i Borås. Bland dem var Åke Johansson, vår välkände pianist, och den utomordentligt gode tenoristen Bertil Bengtson. Snart nog på klubbträffarna kom fler »gamla» jazzmusiker fram. De hade spelat mer eller mindre sporadiskt i olika sammanhang, men tillsammans endast på långt mellan varven liggande jam. Där kom Lasse Engman med sin tenorsax och Ralf Sandell med sitt lyriska trumpet- och flygelhornsspel.
Från Göteborg hade flyttat upp en något yngre trumspelare som hette Åke Göransson, och med sig hade han superbasisten Bengt »Bengan» Carlson. Till allas glädje hyste man i Borås ytterligare en god pianist, Peter Ivstedt, den yngste i gänget. Med Peter vid pianot, nämnda blåsare och komp, blev det Borås jazzensemble.
Bertil och Åke hade ju ofta gjort duo-framträdanden, både i profana och kyrkliga sammanhang. Man adderade till sig Bengts bas och Åke Göranssons trummor. och man hade Åke Johanssons kvartett.
Bäst som det var för några år sedan, dök här upp och slog sig ned en sångfågel — Joyce Hurley, med Chicago som sin barndomsstad. Och, som hand i handske – kvartetten hade en vokalist, som visste vad det handlade om, och som kunde sin Sarah Vaughan och sin Billie Holiday.
Borås Jazzensemble, Åke Johanssons kvartett och Joyce Hurley har under åren inte bara glatt en tacksam hemmapublik.
De har hunnit vara på festivaler både inom och utanför Sverige: Skeppsholmen,
Arvika, Lerum, Molde och Oslo. Deras framträdanden nere i Europa har också varit
mycket framgångsrika. Visst är vi boråsare tacksamma för att Åke Johansson sedan
en följd av år satt Borås på jazzkartan. Grabbarna i Borås Jazzensemble och
Joyce bidrar till att göra staden känd, inte bara som en knallestad med
konfektion och postorder, utan fastmer som en stad med aktivt sprudlande jazzliv.
Som de glädjespridare de är, vill de inte enbart låta jazzvänner i Club Jazz In
Time få del av sina svängigheter, utan vill med denna CD låta jazzvänner runt om
få vara med. God lyssning!
*** <Tidningsartikel
Molde jazzfestival, pdf 900KB> * <Tidningsartikel
Borås Bäckäng, pdf 100KB> * <Tidningsartikel
Borås Marco Polo, pdf 400KB> ***
Här är några låtar ur den ovan nämnda CD:n:
|
Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)
1. Hush-a-baby (Thomas, Fain, Seelen). 5:24 min
|
Orkester Åke J:s kvartett |
Åke Göransson (dr), Bertil Bengtson (ts), Ralph Sandell (flygelhorn), Joyce
Hurley (voc), Peter Ivstedt (p), Lasse Engman (ts), Bengt »Bengan» Carlson (b).
Åke Johansson, Bertil Bengtson, Åke Göransson och Bengt Carlsson utgör Åke
Johanssons kvartett.
Den senare konstellationen plus Joyce Hurley är Åke Johanssons kvartett med
Joyce Hurley.
Alla musikanterna på bilden, utom Joyce Hurley, ingår i Borås
jazzensemble, den tredje gruppen på CD:n ovan.
|
|
Som ovan nämndes kom vokalisten Joyce Hurley från Chicago till Borås — ja, närmare bestämt till Bredared. Hon lyssnar till namnet fru Eliasson. Om sin bakgrund säger hon själv följande på sin webbsajt <Joyce Hurley>. Check it out!
I’ve been described as »a multi-talented
musician with wide performing experience as a singer, pianist and composer». My
eclectic musical styles are based firmly in classical training, and offer
audiences a range from jazz standards through smooth jazz through Latin to pop.
|
|
|
Begreppet Supersax myntades 1972 av Med Flory och Buddy Clark som en hyllning till Charlie Parker. Deras musik bestod av harmoniserade arrangemang av Charlie Parkers musik och spelades av en saxofonkvintett (två altar, två tenorer och en baryton) plus rytmsektion och något mässingsinstrument (trombon eller trumpet).
Detta inspirerade Duvans oktett, under ledning av Ingemar Sambrant, att följa i deras spår. Oktetten bildades 199?. Medlemmarna framgår av nedanstående bild. De framträdde på jazzklubbar och även vid festivalen i Molde (se tidningsartikel ovan).
Vid den årliga »Bara det svänger»-konserten framförde Åke Johanssons en gång sin egen Ramnavägen 55 (hans bostadsadress). Pianisten Johnny Carlsson — numera boende i USA; en gång medlem i Mats Rampes orkester (se denna orkester) — arrangerade låten för Supersax-besättning, och Duvans oktett framförde den vid motsvarande konsert året därpå. Mycket uppskattat!
<Tidningsartikel,
pdf 700KB>
Duvans oktett
Supersaxarna Olle Clang (ts), Rolf Peterzén (as), Ingemar Sambrant (as), Bertil Bengtson (ts),
Lasse Engman (bs).
Dessutom ingick Peter Ivstedt (ibland Åke Johansson) på piano, samt Bengt Carlsson (b) och Åke Göransson (dr).
|
|
Ibland förekommer beteckningen Borås jazz collection (se t.ex.
tidningsurklipp ovan). Det är ingen egen grupp som har det namnet; det är i
stället ett samlingsnamn på Borås jazzensemble och Duvans oktett.
De båda banden hade samma komp och delvis samma blåsare. Duvan hade enbart fem
saxofoner, medan den andra gruppen hade två saxar och en trumpet. De uppträdde
ofta på samma konserter.
BO efter initialerna på gitarristen–sångaren Bo Olovsson, SS efter basisten
Sture Svedman, båda från Göteborg, gav namnet BOSS quartet. I den ingick
också Bertil Bengtson med sin tenorsax och den trumspelande Åke Göransson. Till
sig knöt de vokalisten Marie Arturén. Gruppen bildades 1995 —
Marie kom med våren 1996 — och höll på till
2007 (då Bertil Bengtson avled). Den framträdde på jazzklubbar, firmafester,
jazzfestivalen »Ruskaswing» i Kemijärvi o.dyl. Dessutom spelade de in två CD-skivor (Lyssna
nedan!).
Stående: Åke Göransson (dr), Sture Svedman (b). |
Åke Göransson, Bo Olovsson, Sture Svedman, Bertil Bengtson, 1998. |
Liphone LiCD 23171 |
|
Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>) |
Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>) |
T.v.: Bird Feeders: Anders Söderling (dr) [infälld], Ralf Sandell (flh),
Åke Johansson (p), Börje Svensson (b)
T.h.: Stipendiaterna Arvid Hill och Börje Svensson, 2012. (Foto: B.
Lagerstedt)
Ett rutinerat gäng med kapellmästaren Börje Svensson (b), Åke Johansson (p), Ralf Sandell (flh) och Anders Söderling (dr) bildades i mitten av 1990-talet och blev på kort tid populära. En be bop-kvartett som framträtt i många jazzmusikaliska sammanhang. Vad sägs exempelvis om 1:a plats på 7-toppen, Radio Sjuhärads topplista!
Samarbetet med pianisten Åke Johansson och Anders Söderling resulterade 1979 bl.a. i inspelning av en LP-skiva med namnet »På heder och samvete». Där finns ett par av Börjes egna kompositioner, nämligen EKS (initialerna efter dottern Eva Katarina Svensson) och EMS (efter Erik Mathias Svensson). Skivans omslag och text, liksom smakprov på musiken finns under Åke Johansson på huvudmenyn.
Börje Svensson (f 1944) har varit heltidsmusiker i Göteborg och musiklärare i Borås/Fristad under 33 år — numera pensionerad sådan. Av tidiga engagemang kan nämnas att han var den siste basisten i Jean Josefsons orkester (med Jean som kapellmästare). Sedan har han bl.a. spelat mycket med pianisten Åke Johansson.
År 2012 fick Börje ta emot Bertil Bengtson-stipendiet på 20 000 kronor tillsammans med ungdomsstipendiaten Arvid Hill som fick 5 000 kronor.
and his orchestra (Ivstedt x 2, Ralf Sandell (tp), Magnus Bylund (tb), Johnny Korner (ts, fr Gbg) +
????(dr);
namnet anger att man var utan
kapellmästare
((http://www.swingbrothers.se/))
|
|
|