Skogsryds station, 1913
Banmästaren Johan August Brundin (1858-1921)
och medhjälpare. Sönerna/tvillingarna Otto & Johan (*1906, †1997 resp. 1988).
Efter Johans död 1921 lades han i en kista, som sedan restes mot
stationsbyggnaden som en hyllning vid kommande tågpassage. Så säger ryktet!
Utefter sjöstranden i Skogsryd byggdes vid sekelskiftet ett antal exklusiva sommarbostäder för de förmögnare
textilfabrikörerna i Borås. En station anlades vid Skogsryds restaurant
och en vid Jutagärde (där växelspåret förr anslöt till huvudspåret, 100 m
norr om EFS nuvarande kyrka). Den
senare fick namnet Skogsryd, trots att det egentliga Skogsryd är där
restauranten låg.
Stationen vid Skogsryds restaurant flyttades 1909 söderut
200 m (ungefär vid koloniträdgårdens ingång) och fick namnet Öresjö.
Samtidigt lades Långestens hållplats ned; den låg alldeles söder om
korsningen mellan nuvarande väg och järnväg.
Skogsryds station byggdes långt innan den i Frufällan kom på
plats. Den första »anhaltsstationen» fanns där redan omkring 1880. När sedan
ett nytt stationshus uppfördes i Fristad, flyttades det gamla 1901 till Skogsryd.
Byggnaden innehöll expedition, väntsal och bostad (2 r+k) på första
våningen och bostad (3 r+k) på andra. Dessutom tre uthus.
År 1938 upphörde persontrafiken vid Skogsryd — p.g.a.
av det konkurrerande bussbolaget hade koncession på sträckan ut till
stadsgränsen — och flyttades
till Frufällan. Stationen användes som mötesstation fram till årsskiftet
1948/49, då den slutgiltigt upphörde att fungera. Stationshuset användes
som bostad för SJ-personal fram till 1964, och revs 1966.
Här fanns på 1920-talet järnvägscaféet å Jutagärde.
Källarmästare C. M. Reese ansökte 1922 om utskänkningstillstånd för
pilsnerdricka, men fick avslag. Skälet var i första hand att det runt
platsen låg en klunga villor, och att dess inbyggare kunde störas. Året
innan hade han fått tillstånd.
Åter till Borås-Herrljunga järnväg